Connect with us

Magazin

Milyen az amikor valóra válik az álmod és vadászpilóta lesz belőled?

Milyen az amikor valóra válik az álmod és vadászpilóta lesz belőled?

Vadászpilótává sok kisfiú szeretett volna válni. Ilyen volt Péter is, aki viszont elszántan követte álmait. Amint azt az interjúban elárulja, nem egyszerű út állt előtte, de a kemény munkának köszönhetően ma azzal keresi a kenyerét, amit a legjobban szeret – a repüléssel.

Mikor vezettél először repülőgépet?

Sziasztok! 16 évesen ültem először a pilótafülkében, pontosabban egy motor nélküli vitorlázórepülőben. Tavasszal kezdtem bele, az első önálló repülésem ugyanebben az évben volt, és végül szeptemberben megkaptam a szükséges dokumentumokat a siklórepüléshez. Alig voltam 17 éves. Korábban kaptam meg a repüléshez szükséges papírokat, mint a jogsimat. Kicsit paradox, hogy hamarább válhatunk pilótává, mint vezethetünk autót. De nem szokatlan. Éppen ellenkezőleg, én voltam a kurzus során a legidősebb, mivel már 14 éves kortól lehetséges pilótává válni.

Gyerekkori álmod volt, hogy egyszer belőled pilóta lesz?

Bár klisének fog tűnni, de igen. A szüleim azt gondolták, hogy programozó leszek, végül a szívemre hallgattam, és nem bántam meg.  A repülés a legjobb munka, amit el tudok képzelni. Nagyon kívánom mindenkinek, hogy szívből szeresse azt, amit csinál. Sokszor sokkal később értem haza, vagy ellenkezőleg sokkal korábban kellett bemennem. De a repülés az egyfajta életmód, és ha az ember igazán jó akar benne lenni, akkor nem csak munkaként tekint rá.

Térjünk vissza egy kicsit a számokhoz. A repülés nem éppen olcsó hobbi. Mégis mennyit kell belefektetni annak, aki pilóta szeretne lenni és mikor térül meg?

Ez nehéz kérdés és többféle módon lehetne rá válaszolni.  Megpróbálom a lehető legegyszerűbben. Vadászpilóta úgy is lehetsz, hogy egyetlen egy órát sem repülsz. Ilyenkor a kiadások nullára csökkennek. A katonák, a saját gépeiken képezik ki a pilótákat. Természetesen, ha a civilekről van szó, akkor az már nem gyerekjáték, elég nagy összegről beszélünk, és nem mindenki engedheti meg magának. Ez kb. az én esetem is. A pilótaképzés az akkori időben kb. 360 000 Ft-ba jött ki. Mivel a repülés számomra nemcsak hobbi, hanem életstílus is, a mai napig sokat repülök vitorlázógéppel. Már lassan 13 éve repülök. Egy szezon úgy kb. 240 000 Ft-ba jön ki. 2012 óta vagyok a hadseregben. Tehát, ha összeszámolom majdnem 2 millió Ft-ot öltem bele, míg vadászpilótává váltam.

Szóval, csakis jó anyagi hátérrel válhatunk pilótává?

Mint mondtam ez attól is függ, hogy melyik utat választod. A hadsereg mindenki előtt nyitva áll, aki jó egészségügyi és fizikai állapotban van. Ezek nélkül nem sokra mennél. Viszont, ha civilként akarsz nekivágni, akkor az már költségesebb. Ha akkor nem támogattak volna a szüleim, nem lennének papírjaim vitorlázóra, nagy repülőkre pedig pláne nem. A felnőttkori pilóta tanfolyamok 1.8 és 3 millió Ft körül mozognak, általában ez 45 órányi repülést jelent. De ez még mindig nem jelenti azt, hogy már utasokat is szállíthatsz, ahhoz 200 órányi repülésre van szükség. Egy átlagos pilótaképzőben egy óra 50 000 Ft körül mozog.Így már könnyen ki lehet számolni. Ja és arról nem is beszélve, hogy az órák száma a repülőgépektől is függ. Végtelenül szerencsésnek érzem magam, hogy a szüleim támogattak. A későbbiekben, már én is hozzájárultam a költségekhez. Egész évben, minden vasárnap egy pékségben dolgoztam, hogy ki tudjam fizetni a költségek felét. Az élet durva iskolája volt. De megérte.

Hogyan valósul meg az álom? Szükséges a főiskola vagy az egyetem?

Be kell vallanom, hogy nem tudom, hogyan működik a civileknél. A hadseregben viszont szükséges. A légierőnél a pilóta mindig tiszt. A tiszteket pedig katonai szabályok szerint képezik ki. Az én álmomhoz vezető út a következő volt. Beiratkoztam a brünni katonai egyetemre, ahol meg kellett felelni a belépő vizsgákon, valamint a fizikai alkalmassági teszten. A legnehezebb azonban a prágai Repülési Egészségügyi Intézet orvosi vizsgálata volt. Emlékszek, első nap még nyolcan voltunk. A második napon már csak négyen maradtunk, a harmadik napon csak ketten. A 200 jelentkezőből mindössze 16-an jutottak be. Ezt követően át kellett mennünk a főiskolai vizsgákon, mint a fizika, a matematika, a mechanika, az erő és a rugalmasság. Aki „túlélte” az örülhetett a katonai Zlin Z-142-es repülőgépre. Azt hozzátenném, hogy a gép pilótafülkéjébe a harmadik évben ülhettünk be. Egy teljes szemesztert repüléssel töltöttünk, kb. 75 órát. Ez volt életem egyik legjobb hat hónapja. Harmadikban elvégeztük a bakalár fokozatot, majd két év múlva mérnökként diplomáztunk. Sokan úgy vélik, hogyha valaki vadászpilóta, akkor az automatikusan mérnök is. Én viszont soha nem akartam főiskolára járni, sőt arra sem vágytam, hogy valaki mérnök úrnak nevezzen, én csak repülni akartam, de azt nagyon. És ez az egyetlen módja annak, hogy vadászpilótává váljunk.

Mit élvezel jobban? A vadászgépeket vagy az utasszállítókat?

Természetesen a vadászgépeket! Bevallom nem tudom elképzelni, hogy egy nap már nem repülhetnék fejjel lefelé. Bár lehet, hogy az utasszállítók is kibírnák a strapát, nem tudom mit szólnának az utasok, akiknek kiönteném a kávéjukat, na de most komolyan. Mindenfajta repülésnek meg van a saját varázsa. A vadászgépekben az ember teljesen egyedül van. Mindent egyedül kell megoldania. Senki sem fog segíteni! Egyszerre pilóta, navigátor, valamint tartani kell a kapcsolatot a toronnyal és mindezt  300 csomós sebességben (kb. 550 km/h), ami kb. 150 métert jelent egy másodperc alatt. A repülőgépet nem lehet megállítani. Minden rettenetesen gyorsan történik. Nem olyan, mint amikor a kocsiban ülsz, és ha nem tudod az utat, lehúzódsz, majd megnézed a navigációt. Itt folyamatosan mozogsz a 3D térben, és a gravitáció fölött még senki sem nyert. A túlnyomó többségünk csak döntetlent jatszik a gravitációval – ezalatt azt értem, hogy biztonságosan födet érünk. Minden óra egy vadászgépben hatalmas nyomással jár, nemcsak fizikai, hanem pszichikaival is, és valóban nem mindenki bírja. Különösen, ha rossz az időjárás. Többtagú legénység esetén segítitek egymást. Mindenkinek a csapatban megvan a saját szerepe. Minden pillanatban, mindenki tisztában van a saját feladatával és az egész csapat úgy működik akár a svájci óra. Ezért is olyan biztonságos a repülés. De mi vadászpilóták már megszoktuk, hogy kizárólag magunkra számíthatunk. Elmondható, hogy a vadászpilóták legnagyobb szólisták.

Miért pont a vadászgépek?

Az igazat megvallva, több okból is. Gyakorlatilag egy katonai reptéren, vadászgépek körében nőttem fel és mindig is felnéztem a pilótákra. Másrészt mindig is vonzott, a fejjel lefelé repülés és hogy különböző feladatokat kellett teljesíteniük.  Végül, de nem utolsósorban, ez hatalmas kihívás. Mint már mondtam, minden ember csakis magára számíthat. Egy tizedmásodperc alatt kell döntést hozni. De nehogy azt gondoljátok, hogy csakis a légierőnél szeretek repülni. A repülés számomra kikapcsolódás, bármilyen formában, bármilyen gépen.

Viselhetnek a pilóták szemüveget?

Igen, viselhetnek. De nem mindenki. A taktikai repülésnél fontos, hogy a pilóták jól lássanak, az utasszállító pilóták vagy helikopter pilóták viselhetnek szemüveget. De ez nem olyan egyszerű. Az egyetemen fontos volt, hogy jó legyen a kadétok látása, mivel sokat romolhat az évek során. Ezért a fiatal pilóták esetében fontos a jó látás. Viszont a későbbiekben tolerálják a szemüveget.

Milyen gépen repülsz?

Jelenleg az L-39 Albatrosz gépén repülök a 213-as században, Čáslaviában. Az Albatrosz a cseh kiképző repülőgépe, amely elsősorban a fejlett pilótaképzésre szolgál. A maga idejében egy igazi szörny volt, de még most sem lehet rá panasz. Az egész világon nagy népszerűségnek örvend mind a mai napig. Számunkra ez a gép csak egy lépcső a nagyobb gépek felé. Speciálisan az L-159 ALCA vagy a JAS-39 Gripen esetében.

Milyen nyomásnak/túlterhelésnek vagy kitéve az „irodádban”?

A legnagyobb túlterhelés, amit tapasztaltam egy kicsivel több volt, mint 7G, amikor légi harcot gyakoroltuk. A túlterhelés nagyon veszélyes az emberre, mert befolyásolja az agyi keringést és akár egy rövid időre eszméletünket is veszthetjük. A mi nyelvünkön ezt csak úgy hívjuk, „elszáll”.  De ezt nem engedhetjük megtörténni. Annak érdekében, hogy elkerüljük ezt a jelenséget, anti-G nadrágot hordunk, amelyek az alsó végtagok és az izmok kompressziójának elvén dolgoznak, ennek köszönhetően vér pumpálódik a hasba. Laikusan mondva, segítenek megtartani az oxigént a felsőtestben – különösen az agyban, amely hajlamos az oxigénhiányra. Egy másik dolog, ami segít az eszméletvesztés elkerülésében az AGSM manőver. A pilóta koordinálja az izmokat a testben. Ezt egyébként székrekedésnek is szoktuk nevezni. (nevetés) A kabinban nem tapasztalunk nagy légköri nyomásváltozást. Túlságosan „tágas irodánk” hermetikusan van lezárva és nyomás alatt áll, hogy a növekvő magasságú nyomás a minimálisan legyen érezhető.

Elárulhatod hová is repülsz a leggyakrabban?

Természetesen ez nem titok. A mi századunk nem áll harcban. Csak gyönyörű országunkon keresztül repülünk. Képzésünk elsősorban a repülőterekre szánt helyekre irányul.

Milyen hosszú ideig szolgálhat egy vadászpilóta?

Eléggé változó. Vannak akik, 35-40 éves korukba nyugdíjba vonulnak. De vannak olyanok is, akik 55 éves korukig repülnek, és csak utána vonulnak nyugdíjba. De a pilóták valóban nem sokáig repülnek, átlag 5-8 évig.

Mik a terveid a jövőre nézve? Nem gondolkodtál még azon, hogy áttérnél a kereskedelmi szektorba?

Egyelőre nincsenek ilyen terveim. Nem tekintek olyan messzire a jövőbe. Szeretnék a hadseregnél maradni. Ha esetleg már nem lennék alkalmas vadászpilótának, inkább  maradnék a hadseregnél, mint utasszállító vagy helikopter pilóta. De remélem, hogy az még messze van, és nem kell egyelőre ezzel foglalkoznom. Vagyis az elkövetkezendő 20 évben biztosan nem.

Van valamilyen rituáléd repülés előtt?

Persze van. De nem repülés előtt, hanem utána. Amikor kiszállok a gépből, mindig odamegyek a gép orrához. Megsimogatom azt a szépséget és megköszönöm neki a remek utat és azt, hogy biztonságosan haza hozott.


Különleges kedvezmények olvasóink számára!

  • 7 000 Ft engedmény repülőjegyeinkből - Töltsd le az új alkalmazásunkat (androidos okostelefonnal és iPhone-nal egyaránt kompatibilis).. Válaszd ki a repülőjegyed az akciós repjegyek kínálatából vagy kattints át a foglalásra közvetlenül valamelyik cikkből – természetesen az alkalmazásunkon keresztül. A foglalás fizetés lépésben másold be a SPOROLJ kedvezménykódot, és 7 000 Ft-tal olcsóbban foglalhatsz!
  • Autóbusz a reptérre? Mi a Flixbus járatait ajánljuk! ingyenes Wi-Fi, légkondi, megálló közvetlenül a repülőtéri terminál mellett. Budapest – Bécs útvonalon napi hatszor közlekednek.
  • Autóbérlés a Pelikan.hu oldalon! Válaszd ki a kívánt úti célt, hasonlítsd össze az árakat, majd válassz egy kocsit. A megrendelt autót máris felveheted a reptéren. Bizony, barátok vagyunk a Rentalcars.com-mal.
Kérjük, értékelje ezt a cikket.
Kattintson a megjegyzésre

"Boldogságot pénzért venni nem lehet, de repülőjegyet igen, és az már majdnem ugyanaz." Az utazásba gyorsan beleszerettem, még talán gyerekkoromban, majd az egyetemi tanulmányaim során a Repjegykirály csapatában találtam magam. Ha időm engedi, imádok új helyeket felfedezni, de számomra Olaszország a legnagyobb szerelem, ahova mindig nagy lelkesedéssel térek vissza.

To Top