Connect with us

Magazin

Irány Róma, de ma máshogy: filmeken keresztül

Irány Róma, de ma máshogy: filmeken keresztül

Róma örök, Róma történelmi, Róma művészi, Róma szexi, Róma szerelem. Számtalan művész szülővárosa, de még több van azokból, akiket inspirált az olasz főváros szelleme. Zeneszerzők és zenészek, írók és költők, festők és szobrászok… Na és a rendezők. Most a kinematográfia kerül terítékre, ellátogatunk Rómába, de az utunk a mozivásznon keresztül vezet majd. Természetesen, a filmőrültek biztos találnak hézagokat a listánkon, ezért szívesen várjuk majd az újabb ötleteket. De most telefonokat kikapcsolni, a pattogatott kukoricával nem csámcsogni, kezdünk.

Római vakáció (1953)

Rómába hercegnők is járnak, az egyiknek egy ilyen utazás Oscar-díjat hozott 1953-ban. Persze átvitt értelemben, ebben a szerepben a felejthetetlen Audrey Hepburn kápráztatta el a nagyközönséget. Dráma, humor, romantika, az Örök Város vonzereje, a színészek sármja… Ha a Római vakációt eddig még nem láttad, akkor ma estére ne tervezz programot, vár a heverőd és egy isteni csemege William Wyler rendező konyhájából.

Az édes élet (1960)

La Dolce Vita! Ez a film egyszerűen egy legenda, amellyel a történet színtere, azaz Róma bátran megoszthatná védjegyét: örök. Mára már megszoktuk, sőt, talán el is várjuk, hogy egy film szinte már nyersen őszinte legyen, hogy a forgatókönyvírók „ami a szívemen, az a számon” nyelvezetet kölcsönözzenek a szereplőknek. Egy szó mint száz: szeretjük, ha arcon vágj minket az igazmondás. Az édes élet azonban már 1960-ban is ezt az elvet vallotta, a film nem próbálja meg véka alá rejteni, hogy a rómaiak életvitele nem éppen kifogástalan.

A Trevi-kutas jelenet az egyik leghíresebb a filmtörténetben.  

Gladiátor (2000)

Bár a Gladiátor nem a legrégibb darab ebben a cikkben, Róma legidősebb arcát mutatja. A történet az ókorban játszódik, ha rajongsz ezért az időszakért, feltételezzük, hogy már idézni is tudsz ebből a filmből. És most jön a poén: a Gladiátorban gyakorlatilag nincs igazi római kép. A forgatás Angliában, Majorkán és Máltán zajlott. 

Angyalok és démonok (2009)

Arra már gondoltál valamikor, hogy Dan Brown könyvei egy picit útleírások is? Buta kérdés? Na jó, egy picit az. Hiszen, elég, ha csak egynél több könyvét olvasod el, és rájössz, hogy az író nem is titkolja azt a szándékát, hogy minden történetével egy világvárost is bemutasson. Az igazság keresése, a jó és a rossz harca, titokzatos gyilkosságok és mindenekelőtt Robert Langdon hősies bátorsága most Rómába és Vatikánba invitálja az olvasókat és nézőket.

Ízek, imák, szerelmek (2010)

Minek is lehetne nagyobb sikere, mint hatékony megoldást találni egy összetört női szív begyógyítására? Vajon Elizabeth Gilbert írónő előre tudhatta, hogy saját bánatának történetét imádni fogja az összes olyan szingli nő, aki felkészült egy teljes értékű élet megkezdésére partner nélkül is, szóval, szemétbe dobta a fehérlovas herceg rózsaszín keretes képét, de nem tudja, hogy akkor most hogyan tovább?

Amikor kijött a történet filmes verziója, az „Eat, pray, Love” (egyél, imádkozz, szeress) sokak imádott mantrájává vált az egész világon. A cselekmény fontos részei az egyes helyszínek, az egyik közülük éppen Róma. Ez a rész nagyon erősen szól az evésről, és mi egyetértünk: aki diétázik, ne menjen Olaszországba.  

Rómának szeretettel (2012)

Lehet, hogy Woody Allen kinevetne minket ezért a feltevésért, de eszünkbe jutott, hogy a film 4 története Róma sokszínűségét szimbolizálja. Egy építész, egy operaénekes, egy fiatal pár és egy egyszerű ember… Bárhol élhetnének valamint mindenki más városban, de az olasz főváros a történeket különlegessé és egyedivé varázsolja. És úgy gondoljuk, hogy ennek köszönhetően a szereplők is sokkal érdekesebbeknek tűnnek.

A könnyed humorral összeturmixolt romantika a szerethetőség garanciája. Ebben az esetben ezt erősíti a rendező ragyogó tehetsége és egy kicsit sem elhanyagolható popularitása, na meg persze Róma szívdöglesztő kisugárzása. Szóval, minden mellébeszélés és fölösleges filozofálás nélkül: jó érzés ezt a filmet nézni.

A nagy szépség (2013)

A nagy szépség szókapcsolat nem csak a film címe, hanem nyugodtan lehetne a jelzője is, főleg ami a helyszínt illeti. Ugyanúgy, mint Fellini Az édes életben, A nagy szépség rendezője, azaz Paolo Sorrentino sem akar a felszínen maradni. Rómát nemcsak az anyagi világ kontextusában vizsgálgatja és mutatja be, de mélyen behatol a társadalmi élet rejtelmeibe is.

Kattintson a megjegyzésre
To Top