Connect with us

Magazin

A sorsdöntő sarlotka és a csalóka cytrynowka. Egy kávéházi naplopó morzsái Krakkóból

Van egy kedves krakkói ismerősünk, nevezzük mondjuk Aganak. Amikor úgy alakult a dolog, hogy szobatársai, akikkel háromszobás diáklakását osztja meg, egy hétre elutaztak, engedtünk invitálásának és beköltöztünk hozzá. Ennek eredménye az lett, hogy már az első 3 óra után lélekben egyetemistákká fiatalodtunk, 5 nap alatt meghíztunk 3 kilót (obwarzanek, kluski, pierogi, sarlotka, borscs, halva, hering-saláta bágellel, grúz hacsapuri, majd mindez újra, elölről), és Krakkó kegyetlenül elcsavarta a fejünket.

Mákos obwarzanek

A várost cajglival jártuk, Krakkó szereti a biciklistákat. A helyi kerékpár-bérlés egyáltalán nem bonyolult, szinte minden sarkon ott vannak a Wavelo-program önkiszolgáló termináljai. Nagyon kedvező, hogy több csomagja 2 darab bicikli kölcsönzését engedélyezi egyszerre. Egy hámból kirúgott este után a Bolt taxit használtuk, szóval érdemes beszerezni ezt az applikációt még a kirándulás előtt. Krakkó ugyanis szinte mindenkinél kiprovokál legalább egy macskajajt…

Gyárkapun át a „sose halunk meg” estékbe

A kávéházi naplopó turisták kedvenc találkahelyei Pesten a romkocsmák, ezért egy régi dohánygyárból varázsolt bár-komplex a magyar olvasóknak nem biztos, hogy különlegességnek hangzik. Pedig az. Képzeld el, hogy bemész egy kapun, és kiskert helyett egy óriási, gyárudvar nagyságú területen szétszórt különféle vendéglátói vállalatok teraszai, lámpái, égői, nyugágyai között találod magad. Ez a krakkói Tytano (Dolne Mlyny). Az ilyen helyeket általában a hipszter és underground célközönség sajátítja ki magának, de ebben az esetben ez nem érvényes. Aga elárulta, hogy egy pár bárba kimondottan ciki tűsarkú vagy autókulcs nélkül és bölcsészkaros büdzsével belépni.

MOCAK, az elérhető kortárs művészet

Schindler gyára Krakkó „betartandó” látnivalói közé tartozik. Így ha a klasszikus úti tervek szerint járod a várost, feltételezzük, hogy ezt a múzeumot nem fogod kihagyni. De ha már itt vagy, ugorj át a szomszédságában megtalálható MOCAK-ba is, azaz Krakkó Új Kortárs Művészeti Múzeumába. Erős témákat dob fel, de emészthető és a tömegek számára érthető módon. Sokak szerint pont ez a „kommersz művészet” lényege. Az állandó kiállításokra csütörtökön díjtalanul juthatsz be, amúgy egy felnőtt jegy ára 14 zloty.

A két múzeum látogatása között keríts időt egy ebédre, a MOCAK mögött van egy bisztró-kávézó, a Bal. Magas plafonok, fehér falak, minimál-érzet, könnyű kaják (ebédidőben menü), mennyei sütik, feketekávé, fehérkávé, hosszúkávé, rövidkávé és sok-sok krakkói yupster. A hely lazaságát csak fokozza a nyári mozi esti órákban és, természetesen, meleg évszakokban.

Krakkói kapucsínó után falusi instant kávé

Nem szeretnénk kifogást gyártani neked helyetted ennek a programnak az elengedhetőségéhez, de el kell árulnunk, hogy nekünk szerencsénk volt, mivel a lengyelországi kisvárosi életet meg kellett ismernünk. Aga nagyija ugyanis ünnepnapi ebédre hívott meg minket. A Katowice melletti Zabrze-ba utaztunk Krakkóból busszal, vonattal, majd újra busszal, egyenes járat ugyanis nem közlekedik a két célállomás között. Akkor éppen munkaszüneti nap volt (Nagyboldogasszony ünnepe), mégis találtunk egy falusi kocsmát, mely nyitva volt. (Igen, bár hivatalosan városról van szó, az épületek, a házak, a kertek, a kerítések mellett söröző munkások mind azt az érzetet keltették bennünk, hogy falun vagyunk.)

Készül a kluski

Kávét rendeltünk, presszó helyett instantot kaptunk, és idegen-arckifejezésünknek köszönhetően kb. 8 zlotyt (majdnem 600 forintot) fizettünk fejenként. De közben láttunk egy sziléziai népviseletben sétáló, az utcán teli torokból éneklő nénit, integettek nekünk a déli 12-kor jócskán „elfáradt” Zabrze-i nagyapák és ránk köszöntek miséről igyekvő idegenek. A kávé után gyönyörű, csupazöld, tavas mezőn sétáltunk, és helyet készítettünk a gyomrunkban Aga nagyijának kluski-jához.

Nyalóka helyett kovászos uborka

Amikor egy éjjelnappaliban fizetsz, a kassza mellett mit látsz? Rágógumit, nyalókát, esetleg ropit… Ha egy lengyelországi kisboltban vagy, akkor viszont könnyen lehet, hogy egy nagy üveg kovászos uborkát. Ebből aztán kis tasakokba rakják be az ubit, úton hazafelé el is majszolhatod. A Zabrze-i élelmiszerben nem nagyon értették, miért csodálkozunk ezen a csemegén, vendéglátónk is szólt, hogy ez teljesen normális. Ennek ellenére Krakkóban ezzel a jelenséggel nem találkoztunk.

Glowny Rynek check, most csináljunk valami érdekeset

A látogatásunk során éppen pierogi-fesztivál volt (a pierogi az egyik lengyel nemzeti eledel), picit szállingóztunk az óriási Főtéren, újra elámultunk szépségén, betoltunk vagy két mázsa szénhidrátot, majd mikor ásításaink frekvenciája rohamosan kezdett nőni, Aga feltett nekünk két kérdést: „Nyugodt sör vagy autentikus cytrynówka? Melyik előbb?”

Először a nyugodt sörre mentünk a különleges hangulatú Nowa Prowincja-ba. Ettünk hozzá egy bazinagy sarlotkát, azaz almás sütit habbal és vaníliaöntettel. Már csak a látványától is kicsordult a könnyem, és éreztem, hogy az első falat után kiteljesedik az életem. Így is volt. Egyébként ez a hely elég olcsó, annak ellenére, hogy a krakkói irodalmi élet egyik fő központja és közkedvelt, társadalmi viták színhelye. Ja, és állítólag egy magyar kollégium volt itt a 15. században.

A Nowa Prowincja ablaka

Az cytrynówka édes, citromos sziruppal feldobott vodka, először elkápráztat, aztán fejbe kólint. Ennek ellenére érdemes megkóstolni, és ha beférsz vagy lesz türelmed sorban állni, akkor a Pijalnia wódky i piwa kocsmában. Az bizony hamisítatlan lengyel élmény lesz. De vigyázz, a citromos szeszen kívül rengeteg más ízesítésű shot kacsintgat majd rád csábító, mézédes mosollyal, és ha nem vigyázol, hidd el, az „Én bírom az alkoholt!” felkiáltás kb. 1 órán belül kerget majd vesztedbe…

Sarlotka és szirupos vodka a Nowa Provincjaban

Különleges kedvezmények olvasóink számára!

• 7 000 Ft engedmény repülőjegyeinkből - Töltsd le az új alkalmazásunkat (androidos okostelefonnal és iPhone-nal egyaránt kompatibilis).. Válaszd ki a repülőjegyed az akciós repjegyek kínálatából vagy kattints át a foglalásra közvetlenül valamelyik cikkből – természetesen az alkalmazásunkon keresztül. A foglalás fizetés lépésben másold be a SPOROLJ kedvezménykódot, és 7 000 Ft-tal olcsóbban foglalhatsz!
  • Autóbusz a reptérre? Mi a Flixbus járatait ajánljuk! ingyenes Wi-Fi, légkondi, megálló közvetlenül a repülőtéri terminál mellett. Budapest – Bécs útvonalon napi hatszor közlekednek.
  • Autóbérlés a Pelikan.hu oldalon! Válaszd ki a kívánt úti célt, hasonlítsd össze az árakat, majd válassz egy kocsit. A megrendelt autót máris felveheted a reptéren. Bizony, barátok vagyunk a Rentalcars.com-mal.