Connect with us

Király repjegyek

Pezsgő és kaviár – ilyen volt a repülés aranykora

Pezsgő és kaviár – ilyen volt a repülés aranykora

A kereskedelmi repülés már a második világháború előtt is létezett, de csak a hábpr után kezdett el igazán virágozni és rövid időn belül egy különösen exkluzív élménnyé formálódni. Egyre több egzotikus úti cél vált elérhetővé egy bizonyos osztály számára és az utasok valóban stílusosan, kiváló luxuskörülmények között utazhattak. Sokan ezt az időszakot a polgári repülés aranykoraként is emlegetik és lehet benne valami. Nézd meg, hogyan repültek 70 évvel ezelőtt.

Advertisement

Csak egy fedélzeti osztály, de igazán fényűző

Felejtsd el a turista, prémium és business osztályokat, az 50.-es években csak egy fedélzeti osztály létezett. Az üléseket teljesen fekvő helyzetbe lehetett hajtani, az utasok kényelmesen nyújtózhattak, sőt, egyes járatokon még saját megvetett ágyat is kaptak. Az igazán otthonos, de impozáns légkörön még dobtak egyet a függönyök és a festmények.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: KLM

Dohányzás és korlátlan alkoholfogyasztás

Manapság könnyedén elüthetjük a repülőgépen töltött időt – filmek, könyvek, játékok, applikációk és még sorolhatnám. A múlt században leginkább könyvek és újságok társaságában pihentek az utasok. Valamint idejük legtöbbjét a bárban töltötték, ahol egy kellemes csevej mellett annyi alkoholt fogyaszthattak, amennyit csak szerettek, sőt a dohányzás sem számított egyedi dolognak. Régebben elterjedt egy pilótavicc, a London és New York között közlekedő járatokon, ha már a pilóta nem látott el az irányítópultiga dohányfüst miatt, akkor már lassan készülhettek a leszállásra.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: KLM

Kép forrása: KLM

Égi lakoma

Az 1950-es és 1960-as években a repülés nem volt olcsó mulatság. A borsos repülőjegyek ára tartalmazta a kitűnő fedélzeti ételeket is. Mondanom sem kell, hogy az utasoknak igazi ínyenc élményben lehetett részük. A lakoma gyakran több órán keresztül is tartott és az étlapról nem hiányzott a homár vagy a legkiválóbb marhahús sem. Érdekes módon az ételeket gyakran büfé formájában szolgálják fel. Természetesen fém evőeszközöket és szövetszalvétákat kaptak az utasok.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: BA Speedbird [Heritage] Centre

Elegáns utasok és bájos légiutas-kísérők

A mai utasok leginkább a kényelmet helyezik előtérbe, hosszú járatok esetén melegítőben és futócipőben utaznak a legtöbben. A múltban szóba sem jöhetett volna az effajta öltözködés. Az utasok a gardróbjuk legjobbjaiban jelentek meg a fedélzeten. A férfiak öltönyt és kalapot viseltek, míg a hölgyek ruhát, magassarkút, amit gyöngyökkel és sálakkal egészítettek ki. Külön meg kell említenünk a légiutas-kísérőket, akik olyan ragyogóan voltak felöltözve, mint a filmsztárok. Az utasokat méretre szabott egyenruhában, fehér kesztyűben és kalapokban szolgálták ki. De nem csak öltözetük tükrözte az eleganciát, az állásinterjúkon figyelembe vették a hölgyek kinézetét, súlyát, sőt egyedülállónak kellett lenniük.

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: Iberia

Nem fektetettek akkor hangsúlyt a biztonságra

Napjainkban a polgári repülés első számú prioritása a biztonság, az 50.-es évekre ez viszont nem volt igaz. Akkoriban nem kellett hosszú sorokra számítani a biztonsági ellenőrzésnél, sőt a cipőiket sem kellett levenniük az utasoknak. Az egykori utasok szerint, soha nem fordult elő, hogy személyi igazolványt kellett volna felmutatniuk a beszállásnál, a hozzátartozók egészen a beszállókapuig kísérhették el őket és a pilótafülke gyakran tárva-nyitva volt. Maguk a repülőgépek is okoztak pár balhét a fedélzeten, gyakori volt a turbulencia és a leszállás során keletkezett sérülések.

Kép forrása: Rare historical photos blog

Teljes napok a levegőben

Manapság az egyik leghosszabb járat Londonból Sydneybe közlekedik, amit a Qantas légitársaság működtet. Egy rövid átszállással 22 órát töltenek az utasok a repülőben. Az 50.-es években ugyanez az útvonal 4 napot vett igénybe és kb. hatszor szálltak át az utasok – különösen ezen az útvonalon Darwine-ban, Szingapúrban, Kalkate-ben, Karaçiban, Kairóban és Tripoliban. És ahogy azt már korábban említettük, nem volt olcsó mulatság a több napos utazás, ezért csak az igazán tehetősek engedhették meg maguknak.

Kattintson a megjegyzésre

Röphírek

Utazási hírek és ajánlatok

A British Airways felfüggesztette gatwicki járatait https://t.co/3O1X059WBqMennyi ideje jött ki ez a hír? 15 óra
Veszélyben a Budapest Airport útvonalhálózata? https://t.co/oJTOt9VLE9Mennyi ideje jött ki ez a hír? 19 óra
Milyen hatással van a klímaváltozás a világ emlékműveire? https://t.co/iLCAIJ9IT0Mennyi ideje jött ki ez a hír? 19 óra
Tavasz a havon, szerelem a gleccseren. Skandinávia legszebb helyei https://t.co/C3KzahOtTGMennyi ideje jött ki ez a hír? 2 nap
Útmutató az istenek szigetére, Balira https://t.co/IiOe6GHxySMennyi ideje jött ki ez a hír? 3 nap
Leálltak az EasyJet kereskedelmi járatai https://t.co/2k5EvRcA9iMennyi ideje jött ki ez a hír? 4 nap
Mentesítő járatok indulnak szerdán az USA-ból és Kanadából https://t.co/FYXn3tn9Q9Mennyi ideje jött ki ez a hír? 4 nap
Kóla piszoárban, avagy 5 furcsa kávézó szerte a világban… https://t.co/eKvbiumj9BMennyi ideje jött ki ez a hír? 7 nap
Várhatóan teljesen leáll az utasforgalom a budapesti repülőtéren https://t.co/DC52uYkY36Mennyi ideje jött ki ez a hír? 7 nap
Vulkáni vacsora a szabadság 9 árnyalatában. Ja, bocs, szigetén. Azori-szigetek, megyünk! https://t.co/WVa4kPo384Mennyi ideje jött ki ez a hír? 7 nap
1 2 3 5

Mai kedvencek

Ajánljuk:

Advertisement
Advertisement
To Top