Connect with us

Király repjegyek

Pezsgő és kaviár – ilyen volt a repülés aranykora

Pezsgő és kaviár – ilyen volt a repülés aranykora

A kereskedelmi repülés már a második világháború előtt is létezett, de csak a hábpr után kezdett el igazán virágozni és rövid időn belül egy különösen exkluzív élménnyé formálódni. Egyre több egzotikus úti cél vált elérhetővé egy bizonyos osztály számára és az utasok valóban stílusosan, kiváló luxuskörülmények között utazhattak. Sokan ezt az időszakot a polgári repülés aranykoraként is emlegetik és lehet benne valami. Nézd meg, hogyan repültek 70 évvel ezelőtt.

Csak egy fedélzeti osztály, de igazán fényűző

Felejtsd el a turista, prémium és business osztályokat, az 50.-es években csak egy fedélzeti osztály létezett. Az üléseket teljesen fekvő helyzetbe lehetett hajtani, az utasok kényelmesen nyújtózhattak, sőt, egyes járatokon még saját megvetett ágyat is kaptak. Az igazán otthonos, de impozáns légkörön még dobtak egyet a függönyök és a festmények.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: KLM

Dohányzás és korlátlan alkoholfogyasztás

Manapság könnyedén elüthetjük a repülőgépen töltött időt – filmek, könyvek, játékok, applikációk és még sorolhatnám. A múlt században leginkább könyvek és újságok társaságában pihentek az utasok. Valamint idejük legtöbbjét a bárban töltötték, ahol egy kellemes csevej mellett annyi alkoholt fogyaszthattak, amennyit csak szerettek, sőt a dohányzás sem számított egyedi dolognak. Régebben elterjedt egy pilótavicc, a London és New York között közlekedő járatokon, ha már a pilóta nem látott el az irányítópultiga dohányfüst miatt, akkor már lassan készülhettek a leszállásra.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: KLM

Kép forrása: KLM

Égi lakoma

Az 1950-es és 1960-as években a repülés nem volt olcsó mulatság. A borsos repülőjegyek ára tartalmazta a kitűnő fedélzeti ételeket is. Mondanom sem kell, hogy az utasoknak igazi ínyenc élményben lehetett részük. A lakoma gyakran több órán keresztül is tartott és az étlapról nem hiányzott a homár vagy a legkiválóbb marhahús sem. Érdekes módon az ételeket gyakran büfé formájában szolgálják fel. Természetesen fém evőeszközöket és szövetszalvétákat kaptak az utasok.

Kép forrása: KLM

Kép forrása: BA Speedbird [Heritage] Centre

Elegáns utasok és bájos légiutas-kísérők

A mai utasok leginkább a kényelmet helyezik előtérbe, hosszú járatok esetén melegítőben és futócipőben utaznak a legtöbben. A múltban szóba sem jöhetett volna az effajta öltözködés. Az utasok a gardróbjuk legjobbjaiban jelentek meg a fedélzeten. A férfiak öltönyt és kalapot viseltek, míg a hölgyek ruhát, magassarkút, amit gyöngyökkel és sálakkal egészítettek ki. Külön meg kell említenünk a légiutas-kísérőket, akik olyan ragyogóan voltak felöltözve, mint a filmsztárok. Az utasokat méretre szabott egyenruhában, fehér kesztyűben és kalapokban szolgálták ki. De nem csak öltözetük tükrözte az eleganciát, az állásinterjúkon figyelembe vették a hölgyek kinézetét, súlyát, sőt egyedülállónak kellett lenniük.

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: Delta Flight Museum

Kép forrása: Iberia

Nem fektetettek akkor hangsúlyt a biztonságra

Napjainkban a polgári repülés első számú prioritása a biztonság, az 50.-es évekre ez viszont nem volt igaz. Akkoriban nem kellett hosszú sorokra számítani a biztonsági ellenőrzésnél, sőt a cipőiket sem kellett levenniük az utasoknak. Az egykori utasok szerint, soha nem fordult elő, hogy személyi igazolványt kellett volna felmutatniuk a beszállásnál, a hozzátartozók egészen a beszállókapuig kísérhették el őket és a pilótafülke gyakran tárva-nyitva volt. Maguk a repülőgépek is okoztak pár balhét a fedélzeten, gyakori volt a turbulencia és a leszállás során keletkezett sérülések.

Kép forrása: Rare historical photos blog

Teljes napok a levegőben

Manapság az egyik leghosszabb járat Londonból Sydneybe közlekedik, amit a Qantas légitársaság működtet. Egy rövid átszállással 22 órát töltenek az utasok a repülőben. Az 50.-es években ugyanez az útvonal 4 napot vett igénybe és kb. hatszor szálltak át az utasok – különösen ezen az útvonalon Darwine-ban, Szingapúrban, Kalkate-ben, Karaçiban, Kairóban és Tripoliban. És ahogy azt már korábban említettük, nem volt olcsó mulatság a több napos utazás, ezért csak az igazán tehetősek engedhették meg maguknak.


Különleges kedvezmények olvasóink számára!

  • 7 000 Ft engedmény repülőjegyeinkből - Töltsd le az új alkalmazásunkat (androidos okostelefonnal és iPhone-nal egyaránt kompatibilis).. Válaszd ki a repülőjegyed az akciós repjegyek kínálatából vagy kattints át a foglalásra közvetlenül valamelyik cikkből – természetesen az alkalmazásunkon keresztül. A foglalás fizetés lépésben másold be a SPOROLJ kedvezménykódot, és 7 000 Ft-tal olcsóbban foglalhatsz!
  • Autóbusz a reptérre? Mi a Flixbus járatait ajánljuk! ingyenes Wi-Fi, légkondi, megálló közvetlenül a repülőtéri terminál mellett. Budapest – Bécs útvonalon napi hatszor közlekednek.
  • Autóbérlés a Pelikan.hu oldalon! Válaszd ki a kívánt úti célt, hasonlítsd össze az árakat, majd válassz egy kocsit. A megrendelt autót máris felveheted a reptéren. Bizony, barátok vagyunk a Rentalcars.com-mal.
4.5/5 - (15 votes)
Kattintson a megjegyzésre

"Boldogságot pénzért venni nem lehet, de repülőjegyet igen, és az már majdnem ugyanaz." Az utazásba gyorsan beleszerettem, még talán gyerekkoromban, majd az egyetemi tanulmányaim során a Repjegykirály csapatában találtam magam. Ha időm engedi, imádok új helyeket felfedezni, de számomra Olaszország a legnagyobb szerelem, ahova mindig nagy lelkesedéssel térek vissza.

To Top