Connect with us

Magazin

Grúzia: sosem gondoltam volna, hogy ez lesz az egyik kedvenc országom! (élménybeszámoló)

Bevallom, nem igazán tudtam, hogy mire számítsak, amikor Grúzia felé vettük az irányt, de már az érkezésünk után teljesen magával ragadt. Szó szerint, alig vártam, hogy többet tudjak meg a kultúrájukról, a gasztronómiájukról és magáról az országról. Több fórumon kerestem infókat így nagy volt az öröm. Azt kérdezed: „Mi olyan csodás rajta?” Nehéz ezt így pár mondatban megfogalmazni, a melegszívű emberek, a lenyűgöző táj, Tbiliszi éjszakai élete és még sok minden más! Technikailag Grúzia Eurázsiában található, de a helyiek szerint, ez az ország Európa erkélye, és erkélyből nincs hiány, de erről majd később.

Repülőjegyek Grúziába:

A lélegzetelállító természet

Igen, nagyon giccsesnek hangzik, de így van. És ezt csak azok tudják igazán, akik egyszer meglátogatják Grúziát. A természettel igazán csak érkezésünk után egy nappal kezdtem ismerkedni, mivel éjszaka érkeztünk meg, de nem nagyon lehet szavakkal leírni. A Kaukázus-hegység látványosan öleli körbe az egyes városokat. Számomra az egyik legjobb élményt a Tusheti Nemzeti Park nyújtotta, bár márciusban jártam Grúziában, nyáron mindenkinek csak ajánlani tudom. Szinte minden városban találunk túravezetőket, akik megmutatják a természet szépségeit, ló háton, folyókon kajakozva vagy sétálva. DE MEGÉRI!

A helyiek szívélyessége

Sok mindenkitől hallom, hogy utazása során nem voltak jó tapasztalatai a helyiekkel, véleményem szerint gyakran a mi hibánk is. Nem alkalmazkodunk más kultúrákhoz, de elvárjuk, hogy ők tegyék meg. Nekem a grúz emberekkel kapcsolatban a kedvesség, a mosoly és a segítőkészség jut eszembe. Bármely helyi árusnál vásároltam szuvenírt vagy esetleg gyümölcsöt, csomagoltak hozzá egy kis figyelmességet pluszba. Az emberek többsége, főleg a fiatalok nagyon jól beszélnek angolul, vannak, akik más nyelveken is, sőt a lakosság többsége oroszul is tud. Ami még a kedvességet illeti, utam során egy kisebb balesetet szenvedtünk az autópályán, 10 perc után egy mini busz állt meg mellettünk a helyi utasok összehúzták magukat és átültek, hogy mi is elférjünk.

A grúzok kimondottan szeretik a külföldi autókat, ezért ne lepődj meg, ha az egyik autóban jobb oldalon lesz a kormány a másikban pedig a balon. Vicces, ahogy a férfiak legtöbbje fekete bőrdzsekiben, cigarettával a szájukban vezetik a fekete Mercédeseiket. A közlekedés Tbilisiben elégge kaotikus, a járdák és az átjárók nem sokat mondanak a helyieknek!

A helyi ételek

Mi a húsvéti böjt idején jártunk Grúziában, ami nekem tökéletesen megfelelt, mivel nem nagyon tartozom a húsimádók közé. Lényeg a lényeg a vegetáriánus konyhájuk, hát az fantasztikus. Édes töltelékek sós burokban, mint például a Badrijani – padlizsán dió pürével, olyan kombinációk, amire addig nem gondoltam. Gyakran használnak diót, mentát és spenótot – ezekből különböző kenőket készítenek. A házi kenyerükről se feledkeznék meg szívesen, bár felszedtem pár kilót, de nem bánom, mert megérte. 😀

Sajtjaik is ízletesek, de eléggé sósak, mivel hozzánk hasonlóan sóval tartósítják és ez a hagyomány még sok sajtkészítőnél a mai napig él. Nagyon elterjedt még a Khinkali – hússal vagy más töltelékkel töltött gombóc, Cékla pkhali dióval – ropogós, édes-savanykás a színe is gyönyörű, Khachapuri – a mi pizzánkhoz hasonlít a leginkább, de feltét helyett krumpli pürével vagy hússal töltik meg.

A hús kedvelői biztosan szeretni fogják a Mtsvadi-t – feltűzött húskockák, amit legtöbbször a szabadban grilleznek meg. Megemlíteném még a Churchkhelat – hagyományos grúz gyertya alakú édesség. A fő összetevői a szőlőmust, dió és a liszt. Néha mandulát, mogyorót és mazsolát is használnak, amit cérnára fűznek és belemártják a liszt és a must keverékébe. A hagyományos Churchkhela barna színű, a színesek már tartalmaznak színezéket is.

Grúzia a bor és a tósztok hazája

Idegenvezetőnk sok érdekességet elárult a kultúrájukról, például azt, hogy nem azért isznak bort vagy más alkoholt, hogy lerészegedjenek, hanem hogy együtt legyen a család, beszélgessenek és kellemes időt töltsenek el együtt. Valamint, a tósztot mindig férfi mondja.

2 pincészetet látogattunk meg, köztük az egyiket Kakheti-ben ez a legfontosabb régió, ami a borkészítést illeti. Jellemzik az egyedülálló szőlőfajták, szokatlanul jó éghajlattal, domborzattal rendelkezik és évszázados borkészítési tapasztalattal. Országos szinten, Kakhetiben található a legtöbb szőlőültetvény. Kakheti szívében, a Nagy-Kaukázus lábainál, a kis város – Kvareli fekszik. Valamint, a híres Khareba pincészet is. Az alagutak hossza eléri a 7,7 km-t, amellett, hogy gyönyörű környezetben található, a turisták különböző borokat próbálhatnak ki, a hagyományos kenyér és Churchkhela elkészítésében is rész vehetnek. A másik pincészet fő célja az ökológiai szőlőtermesztés és borkészítés. Ez volt az első borászat Grúziában, amely megkapta a bio tanúsítványt.

A grúz borkészítés nagyon hosszú történelemmel rendelkezik és nagyban eltér az európai megszokott eljárástól. Ugyanis nem hordókba töltik a nedűt, hanem hatalmas amforákra hasonlító agyagedényekben ún. kvevrisben tárolják.

Áldomásmester szobra Tbilisiben

Khareba pincészet

Hagyományos kvevris

Templom, templom hátán

A lakosság nagy része ortodox keresztény. Annak ellenére, hogy a kereszténység dominál, mégis nagyon toleránsak más vallásokkal szemben. Az országban élnek muzulmánok és római katolikusok is. Ami a templomokat illeti, szinte meg sem lehet őket számolni, mind egyedi és gyönyörű. Arra felhívnám a figyelmetek, hogy ha Grúziában jártok, legyen nálatok sál vagy kendő, mivel a legtöbb templomba anélkül nem léphettek be, a nőknek némely szent helyen még egy kötényszerű szoknyát is fel kell kötniük, ezt legtöbbször az épületek előtt találhatjuk meg. Fényképeket is lehet készíteni, de természetesen vaku használata nélkül.

A grúz fürdők

Grúziában több helyen is fellelhetőek különböző források, amelyeket fürdőkként szolgáltak már századokkal ezelőtt. Az egyik ismert fürdő komplexum a fővárosban, Tbilisiben található, mégpedig a Kénes fürdők. Szinte rögtön észrevehetőek a kis tégla kupolák. A főváros neve is innen ered, „თბილი- tbili” azaz meleg. A legenda szerint az 5. században, Vakhtang Gorgasali király vadászsólyma egy fácánnal tért vissza, amely már „buggyant” egyet a meleg vízben, ezek után megparancsolta, hogy Grúzia fővárosa Tbilisi legyen.

Ami a szabadtéri fürdőket illeti, Borjomi közelében is található. A kénfürdők egy kis oázisra hasonlítanak az erdőben, nagyon tiszta és rendezett környezetben helyezkednek el. Hírüket annak is köszönhetik, hogy a Romanovok annyira különlegesnek tartották a kén forrást, hogy a 19. században elrendelték, hogy a medencéket a sűrű erdőben rejtsék el.

Kén fürdők Tbilisiben

Borjomi fürdők

Tbilisi

Én csak annyit mondanék, hogy nekem este még jobban tetszett. A város teljesen ki van világítva az éj folyamán. Gyönyörű kilátás nyílik minden fontosabb látványosságra. Emellett fiatalos város, remek szórakozó helyekkel, éttermekkel és kávézókkal. Csak egy gyors összefoglaló Tbilisi kötelezőiről: Narikala erőd, felvonó – ahonnan kilátás nyílik az egész városra, mindössze 1 Lari-ba kerül a jegy ára, béke hídja – modern híd, amely főleg acélból és üvegből készült, Kén fürdők, Óváros és még sok más.

Tipikus erkélyek a városban

Hasznos tippek és trükkök

Tbilisi reptere mindössze 17 km-re található a város központjától. Sárga mikrobuszok közlekednek a reptérről a városba reggel 7 órától este 11 óráig. Az ára 0.50GEL (0.22USD, 0.20EUR, 0.15GBP). bár sok járat késő este érkezik meg, ezért marad a taxi, vagy próbálj meg megegyezni a szállodával, hogy biztosítsák a transzfert. Kutaisiben ugyanez a helyzet vár, mikrobuszokkal juthatunk be a városba, vagy akár egyenesen Tbilisibe is.

A hivatalos pénznem a Lari, 1 Lari 137 Ft-nak felel meg, természetesen ez is változó. Legyen nálatok készpénz, mivel nem minden üzlet rendelkezik terminállal. Ami az árakat illeti, minden nagyon olcsó. Persze, ez is változó, de az ételek és a szeszes italok ára sem különösképpen magas 1 korsó sör helyi bárban kb. 600 Ft.

Azt még azért megjegyezném, hogy Grúziában szinte mindenhol lehet cigarettázni, éttermekben, reptéren, kávézókban, egyszerűen akárhol. A városi közlekedésnél a Taxify applikációt használtuk, így sokkal olcsóbban úsztuk meg az utazást.

Különleges kedvezmények olvasóink számára!

• 7 000 Ft engedmény repülőjegyeinkből - Töltsd le az új alkalmazásunkat (androidos okostelefonnal és iPhone-nal egyaránt kompatibilis).. Válaszd ki a repülőjegyed az akciós repjegyek kínálatából vagy kattints át a foglalásra közvetlenül valamelyik cikkből – természetesen az alkalmazásunkon keresztül. A foglalás fizetés lépésben másold be a SPOROLJ kedvezménykódot, és 7 000 Ft-tal olcsóbban foglalhatsz!
  • Autóbusz a reptérre? Mi a Flixbus járatait ajánljuk! ingyenes Wi-Fi, légkondi, megálló közvetlenül a repülőtéri terminál mellett. Budapest – Bécs útvonalon napi hatszor közlekednek.
  • Autóbérlés a Pelikan.hu oldalon! Válaszd ki a kívánt úti célt, hasonlítsd össze az árakat, majd válassz egy kocsit. A megrendelt autót máris felveheted a reptéren. Bizony, barátok vagyunk a Rentalcars.com-mal.
5/5 - (1 vote)
1 Comment

"Boldogságot pénzért venni nem lehet, de repülőjegyet igen, és az már majdnem ugyanaz." Az utazásba gyorsan beleszerettem, még talán gyerekkoromban, majd az egyetemi tanulmányaim során a Repjegykirály csapatában találtam magam. Ha időm engedi, imádok új helyeket felfedezni, de számomra Olaszország a legnagyobb szerelem, ahova mindig nagy lelkesedéssel térek vissza.