Connect with us

Magazin

A kevésbé ismert Thaiföld: 7-napos útiterv nemzeti parkokkal, gyönyörű strandokkal és autentikus helyekkel

Thaiföldön már sokszor voltam, pont ezért gondoltam azt, hogy már nagyon jól ismerem. Azonban a mosoly országában tett utolsó látogatásom megmutatta, mennyire tévedtem. Ahogy sokan mások, én is tipikusan nyaraló célpontknak tekintettem eddig, de most már tudom, hogy ez tévedés volt. Na persze az igaz, hogy a tenger és a gyönyörű tengerpartok játsszák itt a legnagyobb szerepet. De most egy olyan útitervet hoztam, amivel egy hét alatt járod be Thaiföld belső részét, eljutsz a nemzeti parkokba, az egykori fővárosba és már érdekes helyekre. Érdekelne? Akkor tessék, olvass tovább.

Thailföld közvetlen járattal Bécsből

Már többször említettem, de most is megteszem. Bécs szuper járatokkal szolgál Bangkokba, ezek közül a legjobbnak egyértelműen az ötcsillagos EVA AIR légitársaságét tartom.

Felszállsz a repülőgépre este Bécsben, és másnap már a bangkoki Khao San Road utcán szürcsölgetheted csípős levesedet. Nem beszélve arról, hogy a turista osztály nagyon jó minőségű, a business osztály pedig a legkiválóbb. Egy ilyen utazási élmény után Thaiföldet teljes mértékben élvezheted mindennel, ami ehhez tartozik.

Minden Phuketen kezdődött

Egy ideális thaiföldi kirándulás olyan, amely során nem töltesz minden időt utazással. Legalábbis így tartja Andrej Matko, személyes thaiföldi idegenvezetőm.

Hol máshol is kezdhettük volna thaiföldi utunkat, mint a bangkoki repülőtéren, ahol tudatosítottunk egy érdekes dolgot. 2022 októberében Thaiföld törölte az összes szigorú korlátozást, mely az utóbbi két évben volt érvényben. Így most már mindenki teszt, oltás vagy karantén szükségessége nélkül látogathatja meg az országot. Ez a tény azonnal meg is mutatta magát, mivel Thaiföld újra feléledt, pontosan az a fantasztikus hely, mint amilyen a világjárvány előtt volt. Épp hogy a thaiföldiek még mosolygósabbak, mint egykor.

Első élmény: A Khao Sok Nemzeti Park

Első célunk a Khao Sok Nemzeti Park. Választottunk egy belföldi járatot Bangkokból Phuketre, ahol várt ránk egy privát transzfer a szállodába. De nem siettünk, így útközben megálltunk a helyi piacon is. Az Our Jungle Camp élményhotelbe este jutottunk el a dzsungel csodálatos hangjainak kíséretében.

Ez a hely tényleg epikus, és ha teljes mértékben akarod élvezni, akkor a mi egyetlenünkkel ellentétben nyugodtan tölts itt 2-3 éjszakát is. Minden fából készült lakosztály egyedi, van olyan, ami fára épült, néhány a folyó mellé, de találsz egy párat a dzsungel mélyebb pontjain is. A végső döntés csupán a személyes preferenciáidon múlik.

Csak a rovarokkal kell vigyáznod, de erre van kényelmes megoldás éjjel és nappal is. Elég beszerezni egy jó riasztó sprayt (legjobb, ha helyi, Thaiföld kiváló, pár forintos készítményeket gyárt) és egy ilyen menő baldachin:

thaiföld

A reggelt a közeli folyóban lubickolva kezdheted, gyönyörű kilátással a hegyekre. A fürdőzést reggelivel fejezheted be, amely az üdülőcsomag része. Plusz pontoknak számítanak a lokális alapanyagok, az ügyfélbarát hozzáállás és az egzotikus papagájok vagy más ártalmatlan állatok közelsége.

Programunk kalandokkal teli volt, szóval a reggeli és a szálloda üzemeltetőjével való megbeszélés után továbbindultunk, mégpedig egy hajóútra. A következő szállásunk ugyanis nem közelíthető meg másként, csak vízen keresztül. Újra egy privát transzfert vettünk igénybe, az édesvízi Cheow Lan Lake tavat. Útközben volt időnk különféle thaiföldi finomságok és friss gyümölcsök kóstolójára, valamint vízvásárlásra a Ban Takun helyi piacon.

A Cheow Lan tó tényleg a Khao Sok Nemzeti Park szíve, így ezt a helyet nem is lehetne jobban megismerni, mint hajóval. Ideális esetben két napot, azaz egy egész éjszakát rajta töltve. A kikötőben rendeltünk egy párforintos fuvart a vízi szállodánkba, majd végre elszakadtunk a szárazföldtől, és élvezhettük a folyón való kirándulást.

Azt már az elején tudtuk, hogy fenséges lesz, ám ez az érzés egyre erősebb lett, minél közelebb kerültünk a szállásunkhoz. A magas mészkőképződmények fantasztikus természeti színházként vannak jelen, és annak, aki először jár erre, szinte alig marad ideje csodálkozni, mennyi meglepetést rejteget ez a tó. Még Andrej arca is ámulatról tanúskodott, pedig neki Thaiföld a második otthona.

A Khao Sok National Park egyébként Dél-Thaiföld legnagyobb nemzeti parkja, és egy esőerdő maradványa, amely idősebb és sokkal változatosabb, mint az Amazonas esőerdője. Gyönyörű homokkő- és agyag sziklák emelkednek a Cheow Lan tó felé 300-600 méter magasságban. A parkot északról délre keresztez egy mészkőhegység, melynek legmagasabb pontja 950 magasságban helyezkedik el.

A mai szállásunk a Praiwan Superior Raft House, az egyik legszebb autentikus szálláshely azok közül, amelyekben eddig volt alkalmam éjszakázni. Előnyei már attól a pillanattól kezdve egyértelműek, amikor megláttam azt a tájat, amelyben elhelyezkedik.

Az összes vendég saját falakosztállyal rendelkezik a vízen, amelyet elegendően kényelmesnek tartok annak ellenére, hogy autentikus szállásról van szó a természet ölén. Van itt egy óriási ágy, nagy fürdőszoba zuhanyzóval és toalettel, valamint komfortos lejárással a vízbe egyenesen az apartmanból.

A Praiwan Superior Raft House-hoz csak hajóval lehet eljutni, a legközelebbi civilizáció pedig több tíz kilométerre van a dzsungeltől. Ez azt is jelenti, hogy itt lehetőséged nyílik egy különleges állatlesre, ahogy ez nekünk is sikerült. Egy nap alatt láttunk egy fekete medvét (igen, Thaiföldön!), majmokat, egy elefántcsaládot, sok egzotikus madarat és halat.

Az ilyen típusú szálláson azt a dolgot tartom a legszebbnek, hogy nemzeti parkban található, azaz csodálatos csenddel, lenyűgöző tájjal szolgál a vendégeknek, mindezt autentikus étellel, főleg gyümölcsökkel és halakkal.

Két nap és egy éjszaka alatt volt időnk néhány hajós szafarira, egy barlanglátogatásra helyi idegenvezetővel, kölcsönöztünk egy kenut és ennek köszönhetően felfedeztünk egy pár titkos helyet. A legtöbb adrenalinra talán akkor tettünk szert, amikor áthaladtunk a dzsungelen, ahol elefántokkal való találkozás veszélye fenyeget.

Nem voltam közömbös azzal a ténnyel szemben sem, hogy a dzsungelben sok pók- és kígyófajta él, bár idegenvezetőnk állítása szerint többé-kevésbé ártalmatlanok. A legszebb látvány a napnyugta és -felkelte volt, egyenesen a hajóról nézve. Emiatt tényleg érdemes egy picivel hamarabb ébredni.

Az étel itt is ugyanolyan csodálatos, mint a legtöbb thaiföldi tartományban, ezért nem kell tartani az új dolgok kipróbálásától. A reggeli és a vacsora is elég bőséges.

Két vízen töltött nap után visszamentünk abba kikötőbe, ahonnan jöttünk. Újra privát transzfer várt ránk, ami egy következő célba vitt minket: Krabi Ao Nang.

Ez körülbelül 154 kilométerre helyezkedik el, ami megközelítőleg két órányi utazást jelent. Számolj azzal is, hogy minél kényelmesebb szárazföldi transzfert választasz, annál jobban alszod ki magad útközben. A mi privát furgonunk a pihenésre elegendő helyet biztosított, így a következő célpontban kipihenten ébredhettünk.

Krabi kikötőjéből a következő szállásunkba utaztunk, a Hotel Sand Sea Resort**** szállodába. Először szárazföldi transzferrel, majd hajóval. Utóbbiból a híres Railay Beach-en szálltunk ki, amely most még jobban elkápráztatott, mint a járvány előtt. Ennek az lehet az egyik oka, hogy az utóbbi két évben 95%-kal kevesebb turista fordult meg ezen a strandon, így olyan 30 évet vándorolt vissza időben.

A Hotel Sand Sea Resort szállás az ár és a minőség szuper arányát kínálja. Újra rendkívüli lakosztályt kaptunk, mely hagyományos thai stílusban volt berendezve, és kb. 5 percre található a híres Railey Beach-től. Ennek köszönhetően a reggeliknél és vacsoráknál Thaiföld egyik legnevezetesebb strandja nyújtott nekünk kilátást.

Thaiföld és az aktív pihenés: próbáld ki a Railay Beach strandot

A Railay Beach kiváló lehetőségeket kínál az aktív nyaralóknak. Lehet itt közeli barlangokat felfedezni, sziklákat mászni különféle nehézségi szinteken, a félsziget körül kajakozni, focizni a helyiekkel a parton vagy futni egyet a napfelkeltében.

A lehető legtöbbet szerettük volna megtapasztalni, emiatt sikerült időt találnunk gyakorlatilag minden fentebb említett dologra. A legerősebb élmény számomra a panorámás kilátóhoz való felmászás volt, ahonnan a legszebb látkép nyílik az egész Railay Beach-re. Egyben közel van a lagúna is, amelyhez hegymászó terepet kell leküzdeni, ott pedig már stabil lábbelire van szükség, na meg turisztikai és hegymászói képességekre.

Bár a félnapos kirándulás során egyszerre csak néhány tíz métereket fogsz emelkedni és ereszkedni, néhány útvonal nagyon specifikus, és engem adrenalinos túrákra emlékeztetett. Láncok helyett kötelek vannak, a kezeidet és lábaidat pedig ügyesen kell illesztgetned olyan résekbe, amelyeket maga a természet hozott létre. Ha sárhoz, csúszós kötelekhez vagy teljesen szétázott terephez lesz „szerencséd“, akkor az élmény még erősebb lesz. Jól érzed, velünk pont ez történt. Viszont épp emiatt értékeltük még jobban a lagúnába való érkezést, na meg persze a hotelbe való visszatérést is.

Krabi egyben éjszakai hely is. Egy bőséges vacsora után el is indulhatsz a főutcára, mely összeköti a két partot, azaz északot déllel, és megélheted a Bangkok legjavára emlékeztető hangulatot. Újdonságnak számít, hogy Thaiföld elindult a marihuána legalizációjának útján, szóval találsz itt olyan boltokat, melyek kínálata amszterdami portékákra emlékeztet.

Ez teljes ellentétben van azzal, ami Krabi a múltban volt, de főleg a világjárvány idején. Ahogy azt Andrej is elmondta, 2020-ban két bár volt itt nyitva, az összes többi tönkrement. Ma már új helyeket találsz, új tulajdonosokkal, de egyébként is teljesen más benyomást kelt a hely. Ki tudja, hogy néz majd ki Thaiföld 5-10 év múlva.

A Railay Beach-en egyébként több elsőosztályú hotel is található. A strandra csak hajóval jutsz el Krabi városából vagy Ao Nang üdülőből, szárazföldi út nincs. A környék nem túlságosan kereskedelmi beállítottságú, bár akad azért egy pár étterem és bolt. A látogatókat főleg a közeli, tömegektől mentes szűzi természet vonzza ide.

Ayutthaya: így nézett ki egykor Thaiföld

Krabin másfél napot töltöttünk, szóval reggeli után el is indultunk egy újabb, számomra teljesen ismeretlen célpontba. Áthajóztunk a szárazföldre, innen a repülőtérre Bangkokba, végül pedig belföldi járattal az ország egykori fővárosába, melynek neve Ayutthaya.

Érkezés után teljesen egyértelmű volt, mi lesz a helyi programunk. Már esteledett, és Andrej elvitt minket a helyi piacra. Varázslatos volt és, ahogy mindig, telis tele étellel. Mindent kipróbáltunk, mandarinlétől kezdve a pálcára szúrt pikáns csibefalatokig.

Legszebb élményként a késői piaci vacsorát raktároztam el a helyiekkel. Már reggel felé közeledett az idő, amikor mi lettünk az utolsó esti vásárlók és egyben az elsők is aznap. Itt kóstoltam meg életem talán legjobb pad thai-ját. Ha hatalmamban állna Michelin-csillagokat adni, ezen a helyen biztosan mindet szétosztanám.

A szállás Ayutthaya-ban egy külön fejezet, főleg autentikusokból válogathatsz. Mi a Hotel Sala Ayutthaya**** szállodát választottuk, melynek elhelyezkedése elég különleges – Thaiföld régi fővárosának leghíresebb székesegyházával szemben található. A belteret az egyik legszebbnek tartom azok közül, amiket Thailföldön láttam. Az alábbi fényképek ennek a bizonyítékai.

thaiföld

A csodálatos a la carte reggeli után úgy döntöttünk, hogy közelebbről megismerjük ezt a nagyvárost is. Andrej elvitt minket a legszebb régi műemlékhez. Nagyon szemléletesen mutatják be, hogyan vált a híres és monumentális metropoliszból végül egy kissé elfeledett, de mégis rendkívül szép város. Ugyanis a szomszédos Burma több száz évvel ezelőtt megtámadta Ayutthaya városát, és könyörtelenül letiporta. A templomoknak csak néhány része maradt fenn, a buddhista szobrok többségének például hiányzik a feje.

A szomorú történelem és a lélegzetelállító érdekességek

A város az ősi indiai város, Ayodhaya (bevehetetlen) után lett elnevezve, ahol Rama született – a Ramayana indiai eposz hőse. A Sziámi Királyság egykori fővárosát Kelet Velencéjének is nevezik. A csatornákkal átszőtt szigetek gyönyörű palotákat és templomokat hordoznak a vízszint felett.

thaiföld

A történelmi park felfedezéséhez célszerű pedálokba taposni, azaz biciklire pattanni. Ezt a különleges, az UNESCO listáján szereplő várost elefántháton is be lehet járni. De én ezt az „állati attrakciót“ nem ajánlom. Szerintem egyáltalán nem helyénvaló és az elefántok a rossz bánásmód által szenvednek.

A várost U-Thong király alapította 1350-ben, miután Lopburi, azaz az eredeti fővárost himlőjárvány pusztította el. A város stratégiai fekvésű volt három folyó – Csaophraja (Chao Phraya), Pa Sak és Lopburi – találkozásánál. Érdekesség, hogy a 15. század közepén a királyság elfoglalta Thaiföld, Laosz, Kambodzsa és Burma mai területeinek nagy részét.

1685-ben lakossága elérte az 1 millió főt (London ekkoriban a fele volt). Az emberek lakóhajókon éltek a 140 km hosszú vízi csatornahálózaton. Ayutthaya kozmopolita, modern város volt. Fényét a számtalan buddhista templom is alakította, amelyekből egy időben állítólag több mint 400 volt. A várost elpusztították, a pagodákat borító aranyat megolvasztották és elvitték. A turisták ma is megcsodálhatják ősi szépségét, amely lélegzetelállító, de csak töredéke az eredetinek.

thaiföld

Ayutthaya lakossága azóta 60 000 főre apadt. A legtöbbjük a katonai vereség után a mocsarakba költözött, és ez megalapozta a jelenlegi Bangkok létrejöttét. Bangkokhoz viszonyítva nyugodt, harmonikus családi légkör vár majd a városban. 2011-ben pusztító árvizek sújtották, amikor a vízszint helyenként elérte a három métert is. Az árviz három hónapig tartott. Mára a legtöbb műemléket megjavították, és a város ismét népszerű turisztikai célpont lett. A műemlékek legnagyobb koncentrációja az óváros belső részén található, egy 4 kilométer széles szigeten.

Érdekes ténynek számít, hogy a burmaiak buddhisták, ezt a várost mégis el akarták tüntetni a föld színéről. Csak részben voltak sikeresek. Érdemes végimenni a metropolisz minden maradványán, azzal, hogy megéri erre a helyre legalább két napot is rászánni. Nem fogod megbánni!

Bangkok és a legjobbja, ha kevés időd van

A thaiföldi utazásunk utolsó állomása Bangkok. Ayutthaya városától nem egész egy órás autóútra fekszik.

thaiföld

Itt „összedobtunk“ egy újabb városnézést, ezúttal a legismertebb részekre kerítettünk időt, mégpedig egy nagyon ügyes rövidétéssel. Megint csak Andrejnek köszönhetően, aki otthonaként ismeri a helyet. Fél nap alatt sikerült meglátogatnunk legalább néhányat a legfontosabb látnivalók közül – a királyi palotát, a Fekvő Buddhát és a Csaophraja (Chao Praya) folyó környékét, ahonnan a legendás Wat Arun templomra nyílik kilátás.

Bangkok fantasztikus energiája és sokszínűsége megmutatja magát rögtön a leszállás után. Ahogy megszokod a zajt és a meleget, ráveted magad a 8 milliós város kínálatának felfedezésére. Ez nem egy kicsi, szóval tényleg mindenki talál valamit. Arannyal díszített paloták, pikáns ételek, felejthetetlen tuk-tukos utazások…

Bangkok tele van szórva templomokkal és szentélyekkel, de az abszolút fénypont a Nagy Palota (Grand Palace). Már 1782 óta a thaiak büszkeségének, azaz a királyi családnak a székhelye. Említést érdemel a Wat Pho templom is, ahol a thai masszázs története kezdődött. A legnagyobb látványosság itt a fekvő, aranyozott Buddha 45 méteres hosszal és 15 méter magassággal.

Ne hagyd ki Buddha tempomát sem, melynek súlya meghaladja az 5 tonnát. Amikor daruval akarták áthelyezni, olyan nehéz volt, hogy átszakította a kötelet, leesett és széttört. Végül kiderült, hogy csak a külső burkolata sérült meg, és a valódi szobor a belsejében rejtőzött. A szobor így teszi ki az 5,5 tonna tiszta aranyat.

thaiföld

Thaiföld híres a masszázsairól, ezt a szolgáltatást tehát mindenképp próbáld ki. A helyi masszőrök a zajos utcákon is kínálják szalonjaik kínálatát, amelyekből tényleg rengeteg van. A felhozatal nagyon gazdag, az egyszerűeken kívül olyan kimagasló minőségű szalonokat is találhatsz, amelyek falai közt teljesen megfeledkezel a külvilágról. Szóval, lazíts egy kicsit, hol máshol lenne részed igazi thai masszázsban, ha nem pont Thaiföldön?

Bangkok kisvárosként kezdett fejlődni a Csaophraja partjai mentén. Ez fokozatosan a lakosság életének szerves részévé vált, ami mind a mai napig így maradt. Bérelj egy csónakot, és a folyóból nézz meg egy újabb látványosságot, a Wat Arun templomot. Vagy foglalj asztalt a közeli tetőtéri éttermes bárban, és élj át egy felejthetetlen naplementét ebben a nyüzsgő metropoliszban.

Ha a Khao San Road utcát célzod meg, semmiképpen se számíts egy nyugodt sétára. Mindenhonnan tetoválóstúdiók, hosztelek, kirándulások, bárok, ingyenes Wi-Fi és más szolgáltatások reklámjai villognak rád, ehhez jön még a hangos zene és az utadat keresztező tömegek. De a hely sokszínűsége valóban figyelemre méltó. Csak itt érezheted magad úgy, mintha egyidőben lennél még 10 másik városban a világ különböző részein.

thaiföld

Európában a „street food“ elsősorban stílusos és trendi ételeket jelent, melyek főként rendkívül fotogének. Thaiföldön az utcai gyorskaja egzotikus, csábító és olcsó. Minden standnál valami újat kóstolhatsz meg, és mindegyik a saját titkos összetevőjével lep meg. Kóstold meg a csirkehúst mindenféleképpen, desszertnek vegyél mangós ragacsos rizst, extrém külföldi csemegének pedig biztos jó lesz a sült szöcske vagy a skorpió. Az ízek kavalkádja egyszerűen isteni.

A kevésbé ismert Thaiföldöt annak ajánlom, aki már volt az országban

Nagyon boldoggá tesz, hogy Thaiföld újra ragyog. Az ország határait teszt, védőoltás és karantén szükségessége nélkül lépheted át. Ennek is köszönhető, hogy megint fellendült a turizmusa. Ami a repjegyeket illeti, én nagyon ajánlom az EVA AIR bécsi közvetlen járatát. Este felszállsz a Schwechaton, reggel pedig Bangkokban szállsz ki, ami persze még mindig megmaradt a Bűnök városának.

Azt ajánlom, hogy a programod tervezd meg gondosan, és ne csak a parti lustáskoldásba fektesd az energiád. Lehet, hogy nem mindenkinek felelne meg, de ha már van valamilyen tapasztalatod Thaifölddel és ezennel valami újra vágysz, akkor próbáld az ország belső részei felé venni az irányt. Ahogy azt én is a saját szememmel láthattam, az autentikus Thaiföld évtizedeket visz vissza időben, és ez a csodálatos hely még mindig többet rejt, mint gondolnád.

Repjegyek Thaiföldrere:

Különleges kedvezmények olvasóink számára!

• 7 000 Ft engedmény repülőjegyeinkből - Töltsd le az új alkalmazásunkat (androidos okostelefonnal és iPhone-nal egyaránt kompatibilis).. Válaszd ki a repülőjegyed az akciós repjegyek kínálatából vagy kattints át a foglalásra közvetlenül valamelyik cikkből – természetesen az alkalmazásunkon keresztül. A foglalás fizetés lépésben másold be a SPOROLJ kedvezménykódot, és 7 000 Ft-tal olcsóbban foglalhatsz!
  • Autóbusz a reptérre? Mi a Flixbus járatait ajánljuk! ingyenes Wi-Fi, légkondi, megálló közvetlenül a repülőtéri terminál mellett. Budapest – Bécs útvonalon napi hatszor közlekednek.
  • Autóbérlés a Pelikan.hu oldalon! Válaszd ki a kívánt úti célt, hasonlítsd össze az árakat, majd válassz egy kocsit. A megrendelt autót máris felveheted a reptéren. Bizony, barátok vagyunk a Rentalcars.com-mal.
Kérjük, értékelje ezt a cikket.